TV:n voima

TV:llä ja medialla on meihin suuri vaikutus, joka ohjaa tekojamme ja elämäämme alitajuntamme kautta. Kun kyseessä on jokin alitajunnan kautta vaikuttava voima, on selvää, ettemme aina huomaa tätä. TV:ssä esiintyvien mainosten ja sarjojen vaikutus meihin on kuitenkin kiistämätön ja samalla erittäin monipuolinen: mainokset sanelevat meille mielihalumme, TV-sarjat käytöksemme. Tämä johtuu ihmisen perusluonteesta, joka imitoi nähtyä käytöstä sopeutuakseen joukkoon ja minimoidakseen hylätyksi tulemisen riskin.

Mainoksen voima on suurin ruokatuotteissa

Oletko koskaan huomannut, että nähtyäsi saman mainoksen muutaman kerran tunnet tarvetta saada mainoksen näyttämä tuote? Sama pätee myös silloin, kun mainoksen tuote ei ensimmäisellä kerralla vaikuttanut kiinnostavalta. Mitä useammin mainoksen näkee, sen suuremmaksi kiinnostus mainoksen tuotetta kohtaan kasvaa. Lapsille kynnys kiinnostuksen kasvamiseen on matalampi kuin aikuisilla. Mainos voi olla mitä tahansa ikäluokalle sopivaa: lapsille leluja, aikuisille esimerkiksi lomia, autoja, elektroniikkaa, uusi verkkokasino, taloja, harrastuksia.
Erityisen nopeasti kiinnostus kasvaa ruokatavaroita kohtaan. Kuka tahansa varmasti tunnistaa itsensä tilanteesta, jossa nähtyään mainoksen suklaasta tai hampurilaisesta tuntee pakottavaa tarvetta käydä ostamassa mainoksen tuote. Markkinointitiimit ympäri maailmaa tietävät tämän ja käyttävät tätä hyväksi täysin armotta. Jopa ravintoloiden ulkopuolella olevien mainosten ruokakuvat ovat pohjimmiltaan sisällytetty mainokseen juuri tästä syystä, jotta ohikulkeva tuntisi tarvetta astua sisään ja tilaamaan mainoksen annos.

Mielenkiintoista on, että tämä pätee suurimmaksi osaksi vain rasvaiseen, sokeriseen tai muuten kaloririkkaaseen ruokaan. Harvempi meistä tuntee palavaa tarvetta ostaa parsakaalia, vaikka siitä olisikin mainos kadulla. Tämä johtaa juurensa myös geeniperimäämme. Aikoina, jolloin ihmiset elivät metsissä ja joutuivat itse metsästämään tai keräämään ruokansa, kaloririkas ruoka oli kaikista arvokkainta selviytymiselle, sillä sen avulla saattoi pärjätä useammankin päivän ja päivistä jolloin ruokaa ei löydetty, selviydyttiin. Hampurilaisia tai suklaata ei tietenkään ollut olemassa noina aikoina, mutta niitä syöneinä alitajuntamme tietää, että ne ovat juuri sellaista selviytymiselle arvokasta ruokaa, jota meidän pitäisi syödä aina sellaista nähdessämme, vaikka nykyaikoina harvan meistä tarvitsee selviytyä luonnossa sillä tapaa, jonka mukaan geeniperimämme edelleen toimii.

TV-sarjat kertovat meille kuinka sopeutua massaan

TV-sarjojen katseleminen on meistä monille mieleinen ajanviettotapa. Samalla kun katselemme sarjan tapahtumia ja seuraamme juonta, teemme lajittelua mielessämme: tämä hahmo ei toiminut mielessämme oikeutetulla tavalla, tämä taas oli erittäin hyväksyttävää käytöstä. Saatamme muuttaa oma käytöstämme sen mukaisesti, minkä koemme TV-sarjassa mieleiseksi tai hyväksytyksi käytökseksi.

Samalla nähdessämme jonkun sarjan hahmon tuomitsevan toisen hahmon käytöstä saatamme myös itse alkaa tällaisen käytöksen välttelyn. Aina kyseessä ei ole hyvä vaikutus, joka on johtanut muun muassa lapsille suunnattujen piirrosohjelmien ja muiden kovaan syyniin: väkivaltainen käytös pienille lapsille suunnatuissa TV-ohjelmissa voi vaikuttaa ohjelmaa katselevien lasten käytökseen negatiivisesti. Vaikka aikuisten mielletään olevan suuremmassa kontrollissa omista teoistaan ja siitä, mikä vaikuttaa tekoihin, ei se aina ole aivan niin totta kuin haluaisimme sen olevan.


Kyseessä on jälleen vuosisatojen takaiset, geeneihimme urautuneet käytösmallit: jotta ei tarvitsisi yrittää selviytyä yksin luonnossa, on parasta yrittää sopeutua joukkoon. Jotta parhaiten sopeutuisit joukkoon, on parasta toimia kuten muut toimivat. Televisiota katsellessa ongelmana vain on, että TV-sarjojen juonet ovat kuvitteellisia, eivätkä kaikki niissä nähdyt tai niistä opitut käytöstyylit ole hyväksyttäviä oikeassa maailmassa.

Katsele televisiota kohtuudella

Maailmassa, jossa mainoksilta ja televisiolta on vaikeaa välttyä, ei ole helppoa täysin välttää television tuomaa vaikutusta psyykkeeseemme. On kuitenkin tapoja, joilla voit estää tai ainakin vähentää mainosten ja TV-sarjojen vaikutusta elämääsi. Katsele televisiota kohtuudella ja tiedosta reaktiosi televisiossa tapahtuviin asioihin. Tiedosta, ettet ole TV-sarjoissa esiintyvien henkilöiden maailmassa, eikä heidän käytöksen matkimisessa ole suurta merkitystä omaan elämääsi.
Mitä televisiomainoksiin tulee, muista, että pelkkä suklaapatukkamainoksen näkeminen ei tarkoita, että tarvitset suklaata juuri nyt, vaikka sen muistaminen ei aina olekaan helppoa.